Uheldet er ude – en medarbejder kommer til skade under arbejdet….
Der er mange ting der skal tages hånd om, når der er sket en ulykke på arbejdet.
Først og fremmest skal ulykken standses, eventuelt ydes førstehjælp og der skal tilkaldes relevant hjælp til den tilskadekomne.
Når forskrækkelsen har lagt sig, og der er ved at komme overblik over situationen, er der mange ting der skal tages hånd om.
Her nævnes nogle af de væsentligste opgaver ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen skal have styr på:
- Hvad gør man nu?
- Hvad er kravene?
- Anmeldelse af ulykken?
- Undersøgelse af ulykken – hvorfor skete det her hos os?
- Sikre at det ikke sker igen?
- De andre ansatte?
Der er hjælp at hente, så arbejdet omkring ulykken kommer til at fungere, og virksomheden trækker så meget læring ud af situationen som muligt med henblik at forebygge lignende hændelser i fremtiden.
A•Miljø har specialiseret sig i at støtte virksomhederne i processen, og har viden om anmeldelse af arbejdsulykker til myndighederne gennem EASY-systemet.
Korrekt anmeldelse af arbejdsulykken?
– A•Miljø ved hvordan.
Det kan være af stor betydning for de implicerede og de ansvarlige i virksomheden, at arbejdsulykken bliver korrekt anmeldt. Det vil sikre, at der bliver taget hånd om tingene på den rigtige måde, til gavn for både den tilskadekomne og for virksomheden.
Kontakt A•Miljø på kontakt@a-miljo.dk
eller ring til +45 2619 1002